KM 047: Celebrity Based Medicine – Czy celebryci powinni zajmować się medycyną? – Róża Hajkuś
Do trzech razy sztuka. To trzeci odcinek podcastu z udziałem Róży Hajkuś, tym razem oko w oko. Plus jest taki, że wiadomo, kiedy można sobie przerywać. Włączając przycisk REC na rejestratorze nie wiedzieliśmy w zasadzie, o czym będzie ten odcinek, ale… temat sam przyszedł i okazało się, że był tak rozległy, że innych spraw nie dało rady poruszyć.
Z Różą Hajkuś dyskutowaliśmy już w KM 015: #Mamonieboli. Analgezja i Instagram okiem pediatry – Róża Hajkuś o leczeniu przeciwbólowym u dzieci i działalności medialnej personelu medycznego, ale tym razem wzięliśmy na warsztat tzw. Celebrity Based Medicine. Znani, sławni, lubiani ludzie coraz częściej i chętniej wypowiadają się na tematy związane z medycyną. Co więcej, bardzo chętnie udzielają porad medycznych. Czy to bezpieczne? Czy to odpowiedzialne? W odcinku KM 047 właśnie rozmawiamy o tym. Czy my, medycy możemy w jakiś sposób temu zapobiec? Jeśli nie, jak powinniśmy się zachowywać? Wszak celebryci mają zazwyczaj dużo większy zasięg i wpływ na społeczeństwo. Na pacjentów, których często musimy leczyć za późno, bo uwierzyli w cudowne właściwości wody z cukrem.
Jest jeszcze inna strona medalu, której winni jesteśmy często my, medycy. Brak przygotowania merytorycznego, nieodpowiednie podejście, niedostosowanie się do poziomu rozmówcy. To, że te przyczyny często wynikają z organizacji (a w zasadzie jej braku) sytemu opieki zdrowotnej w Polsce to jeszcze inna sprawa. W KM 037: Po czym poznać dobrego pediatrę? – Róża Hajkuś zastanawialiśmy się również i nad tym problemem. Warto zatem przed tą, opisywaną audycją przesłuchać dwa odcinki, w których miałem przyjemność rozmawiać z Różą Hajkuś.
Ostatecznie wyszła rozmowa obfita w dygresje często nie na temat, pełna humoru i swobody, która przyniosła mi wiele radości. Mam nadzieję, że będzie się dobrze słuchało!
W tym odcinku dyskutujemy na temat:
– Zjawiska Celebrity Based Medicine (CBM) – zajmowania się przez celebrytów medycyną
– Autentyczności celebrytów i ich merytorycznego przygotowania
– Zainteresowania pacjentów poradami medycznymi w Internecie
– Odpowiedzialności celebrytów za udzielone porady
– Sposobach, jakimi można zniwelować negatywne skutki internetowej medycyny dla pacjentów
– Zachowaniu medyków wobec internetowej medycyny oraz zadaniach, jakie stoją przed medykami wobec szkodliwości popularnych serwisów i profili pseudomedycznych
Słuchaj w: iTunes | Spreaker | RSS | YouTube | Spotify | Pobierz MP3